رونمایی از ضریح امامزاده قاسم بن کاظم در کربلا

کد خبر: 94078
ضریح امامزاده قاسم بن موسی بن جعفر(ع) که به تازگی از آن رونمایی شده، ساخت کارخانه ضریح سازی «السقاء» وابسته به آستان قدس عباسی است.
وارث

پرسنل هنرمند کارخانه ضریح سازی «السقاء» وابسته به آستان قدس عباسی در تازه ترین دستاورد خود، ضریح مطهر حرم امامزاده قاسم بن موسی بن جعفر(ع) را ساختند.

 خطاطی و طراحی آن به دستان ماهرترین خطاطان و طراحانی انجام شده که بیشترین تلاش خود را برای ارائه بهترین طرح به کار گرفتند، ساخت ضریح به دست ماهرترین تکنیسین ها و صنعتگران صورت گرفته تا از دقت و زیبایی بسیاری که سزاوار مقام شریف است برخوردار شود.  در ساخت ضریح روش های سخت و پیچیده ای به کار گرفته شده تا در شرایط مختلف دارای مقاومت کافی باشد.

حدود پانصد و 22 کیلوگرم نقره در ساخت برخی قطعات آن به کار رفته و حدود سیزده کیلوگرم طلای خالص برای روکش آن استفاده شده و بیش از دو هزار کیلوگرم مس و حدود دو هزار و 500 کیلوگرم فلز ضد زنگ، چوب ساج و فلزهای دیگر در آن استفاده شده است.

همچنین یک آیه از سوره نور بر روی آن نقش بسته و  ابیاتی از قصیده شاعر، حاج علی صفار بر روی آن حک شده و نقوش کارشده بر روی ضریح نقش و نگار نباتی است که توسط امین نوری طراحی شده و 

تزئیناتی با چوب ساج و چوبهای رنگین دیگر با مهارت بالا در داخل ضریح کار شده است.

شایان ذکر است، قاسم بن موسی بن جعفر(ع) از فرزندان امام کاظم(ع) و در شهر «القاسم» در استان بابل عراق مدفون است؛ در ایران نیز بقعه‌هایی به او منسوب است.

در منابع اشاره‌ای به تاریخ تولد و وفات قاسم نشده است؛ ولی مشهور است که او در حدود سال ۱۵۰ق. در مدینه متولد شد و در حدود سال ۱۹۰ق. از دنیا رفت. در کتاب شجره طوبی آمده است در زمان هارون عباسی که علویان شکنجه یا کشته می‌شدند، قاسم مانند بسیاری از علویان که به دیگر سرزمین‌ها هجرت کردند، به عراق رفت و در نزدیکی حله با دختر یکی از شیوخ قبایل ازدواج کرد.

امام کاظم(ع)، قاسم را بسیار دوست داشت و در روایتی، پس از معرفی امام رضا(ع) به‌عنوان امام پس از خود، فرمود: «اگر اختیار به دست من بود، فرزندم قاسم را وصی خویش قرار می‌دادم؛ ولی امر به دست خداوند است.»

245921_1593109270_1100_628.jpg

 

منبع:خبرگزاری حج


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.